Over wormen 2017-12-29T13:52:04+00:00

Over wormen

Honden besmetten via hun ontlasting de omgeving met spoelworm eieren. Deze besmetting is een gevaar voor de volksgezondheid. Om die reden adviseren wij u al jaren uw hond vier keer per jaar te ontwormen. Maar is dit echt de beste aanpak? Recent onderzoek toont aan dat het (nog) beter is regelmatig ontlasting onderzoek te laten doen en gericht te ontwormen!

Volwassen honden hebben weinig last van spoelwormen. Puppy’s en mensen kunnen er echter ziek van worden. Het is dus een zoönose, een van dier op mens overdraagbare ziekte. Daarom is een goede en frequente ontworming belangrijk.
Verreweg de meeste honden ontwikkelen een immuniteit tegen spoelwormen. Na een leeftijd van 6 maanden kan een worm-ei een volwassen hond normaal gesproken niet zomaar infecteren.
In slechts 5-10% van alle honden gebeurt dit toch en ontstaat er uit een eitje een volwassen worm die zeer veel eitjes per dag legt. Deze worden door de hond en hun ontlasting verspreid. Omdat we niet weten welke honden tot dat kleine percentage horen was het advies om alle honden vier keer per jaar te ontwormen en hondenpoep zoveel mogelijk op te ruimen.

Echter: onderzoek heeft aangetoond dat slechts 16% van de mensen hun hond voldoende vaak ontwormt en dat maar een heel beperkt aantal mensen de poep van hun hond op ruimt. Het (goede) ontwormingsadvies is dus geen effectief middel gebleken om de spoelworminfecties te verminderen. Het is veel beter om die groep van de honden te behandelen die daadwerkelijk een infectie door maakt. Daarom is het beter om ontlasting onderzoek te laten doen en alleen die honden te ontwormen die daadwerkelijk een infectie doormaken.

Daarnaast kunnen wormen ook resistent worden tegen ontwormingsmiddelen (dit speelt al bij paarden en in het buitenland ook bij de hond en de kat). Ook om deze reden is gericht behandelen dus (veel) beter dan blind ontwormen.

Wij adviseren dan ook om elk kwartaal een ontlasting onderzoek te laten doen en uw hond gericht te ontwormen. U kunt hiervoor een poepzakje met ongeveer een eetlepel poep bij ons afgeven.  Let op: uw hond mag drie dagen voorafgaand aan het onderzoek geen hondenpoep hebben gegeten!

De kosten voor dit ontlasting onderzoek zijn: €12,50. Wij voeren de meest gevoelige sedimentatie-flotatie-methode uit. U krijgt dezelfde dag de uitslag via de mail. Heeft u een Huisdieren ZorgPlan? dan zitten vier ontlasting onderzoeken in het pakket. Bij een positief resultaat betaalt u dan de ontworming apart, uiteraard met de vaste Huisdieren Zorg Plan korting van 10%.

Voor alle informatie over ontwormen klik hier: www.ontwormen.nu

Meer weten over het promotieonderzoek naar spoelwormbesmetting? Lees hier verder.

Laura Wind – Post

Maandag t/m vrijdag