Plassen buiten de bak 2018-05-08T17:00:56+00:00

Plassen buiten de bak

Een van de meest voorkomende klachten waarmee eigenaren van katten bij de dierenarts komen betreft het incontinent gedrag, plassen buiten de bak. Vaak is hier een duidelijke oorzaak en een goede oplossing voor te vinden. Soms is het lastiger.

In bijna alle gevallen speelt stress een rol. De blaas is bij katten een gevoelig orgaan dat meteen op stress reageert met kramp of een ontsteking. Daarnaast heeft voeding ook invloed op het ontstaan of verergeren van een blaasontsteking. Kristal – of gruisvorming kan een blaasontsteking veroorzaken of onderhouden. Aangepaste diëten zijn dan noodzakelijk. U kunt hier meer over lezen in het artikel over de ‘Blaasontsteking bij de kat’. Een bacterie speelt in elk geval maar heel zelden een rol. Als dit al zo is, is daar meestal weer een onderliggende reden voor.

Een heel specifiek probleem is de verstopte kater, ook wel plaskater genoemd.  Hierover leest u meer in het artikel ‘Blaasontsteking bij de kat’.

Katten zijn van nature dieren die graag solitair –  d.w.z. alleen – leven. Wanneer ze in huishoudens leven met meerdere katten dicht om hen heen kan dit al snel stress veroorzaken dat zich onder meer uit in afwijkend plas gedrag. Zelfs wanneer het om nestgenoten (broertje, zusje) gaat en ze ook regelmatig bij elkaar in de mand slapen, kan er toch een basis van onveiligheid en stress zijn. Er zijn een aantal hulpmiddelen die kunnen helpen. Heel soms is het probleem niet op te lossen zolang de beide dieren bij elkaar leven.

• U dient zoveel kattenbakken te hebben staan als het aantal katten plus één.
  • De kattenbakken moeten op een rustige plek staan, niet allen op dezelfde plek.
  • De kattenbakken moeten zeer regelmatig worden schoongemaakt.
  • Liefst geen kap op de bak (dit houdt geurtjes vast) of heel regelmatig verschonen.
  • Test verschillende kattenbak korrels uit.
  • Gebruik kalmerende sprays als Feliway ® of lekker geurende sprays als valeriaan om de bak aantrekkelijk te maken.
  • Zet de bak niet in de buurt van de etensplek.

Malou Branderhorst – Eijnthoven

Maandag t/m vrijdag
08:30 – 17:30 uur

Maandag, woensdag & vrijdag
19:00 – 20:00 uur

Zaterdag
09:00 – 13:00 uur

Let op! Vrijdagavond 1 juni zijn wij gesloten.
Onze openingstijden zijn 1 juni dus:

DE WEBSHOP VOOR

UW DIER