Pijnstillers en artrose

Met name bij artrose – slijtage van de gewrichten – worden pijnstillers langdurig voor geschreven, ook bij katten. Het onder controle brengen van de pijn, die met deze aandoening gepaard gaat, is van groot belang voor het welzijn van uw kat. Uit onderzoek is gebleken dan veel katten veel baat hebben bij deze medicijnen.  Dit uit zich onder meer in een betere mobiliteit, minder pijn, toegenomen eetlust en een verbeterde kwaliteit van leven.

Artrose bij de kat

Artrose komt veel meer voor bij katten dan we vroeger voor mogelijk hielden. Het werd echter slecht onderkend omdat katten meesters zijn in het verbergen van hun pijn. Meer dan 60% van de katten boven de 10 jaar heeft er last van! Kijk eens op deze artrose test.

Hoe uit de kat dat hij of zij pijn heeft?

• Verminderde activiteit – uw kat slaapt meer, loopt minder rond in huis, speelt of jaagt minder.
  • Verminderde bewegelijkheid – minder (hoog) willen springen, springen via etages (via de stoel naar de vensterbank of aanrecht i.p.v. rechtstreeks in een sprong), moeite met het bereiken van de kattenbak (daardoor ‘ongelukjes’ in huis) stijfheid, soms duidelijk kreupel.
  • Minder poets en verzorgingsgedrag – korter poetsen, minder mooie vacht conditie, lange nagels.
  • Verandering van temperament – wil minder contact met mensen of andere huisdieren, isoleert zich eerder.
  • Andere klachten – minder eetlust, sneller grommen en miauwen m.n. bij oppakken, liever niet opgepakt willen worden.

Wanneer u een of meerdere van deze waarnemingen bij uw kat doet is het verstandig hierover contact op te nemen met uw dierenarts.

Zijn pijnstillers, bij langdurig gebruik, wel veilig voor uw kat?

Pijnstillers spelen een centrale rol in de therapie bij veel aandoeningen van vele katten, maar omdat katten erg verschillen van anderen dieren (en de mens) mag u alleen pijnstillers gebruiken die speciaal door uw dierenarts voor uw kat zijn voorgeschreven. Veel humane medicatie (denk aan paracetamol, ibuprofen e.d.) kunnen erg gevaarlijk (zelfs levensbedreigend) zijn voor uw kat.

Net als bij andere medicijnen kunnen ook pijnstillers bijwerkingen hebben. Sommige patiënten kunnen daarbij meer risico lopen dan anderen b.v. oudere katten, of katten die ook een andere ziekte hebben (denk aan nier of lever).
Uw dierenarts zal u dan adviseren deze katten extra goed en vaker te laten controleren (o.a. door middel van een klein bloed- en urine onderzoek). Daarnaast zal de therapie op maat voorgeschreven worden zodat de laagst mogelijke, maar wel effectieve dosering wordt gebruikt.

Op welke bijwerkingen moet u letten?

Pijnstillers die voor langdurig gebruik voor de kat zijn geregistreerd zijn erg veilig voor katten.
Dat staat voorop. Toch kunnen ook dan ongewenste bijwerkingen gezien worden. De meeste zijn van milde aard, maar sommige kunnen serieus zijn. Net als bij de mens en bij andere diersoorten kunnen het maagdarm kanaal, de nieren, de lever en ook bepaalde bloedwaarden te lijden hebben onder deze bijwerkingen. Uw kat kan verschillende klachten gaan vertonen:

• Verlies van eetlust
  • Misselijkheid en braken
  • Suf en gedeprimeerd overkomen
  • Minder of juist meer gaan drinken en plassen
  • Diarree of zwarte ontlasting hebben
  • Geelzucht vertonen

Wanneer u – hoe dan ook – twijfels heeft over mogelijke bijwerkingen, stop dan in elk geval vast met het geven van de pijnstillers en neem contact op met uw dierenarts

Wat moet u als eigenaar goed weten?

• Zorg ervoor dat u goed begrijpt:
    hoe u het medicijn moet ingeven,
    hoeveel u moet geven,
    hoe vaak u het moet geven en
    voor hoe lang
  • Geef de pijnstiller met of na het eten (liefst i.c.m. wat nat voer)
  • Wanneer uw kat niet eet – geef dan ook geen pijnstiller
  • Spreek goed met uw dierenarts af wanneer (en hoe vaak) u terug moet komen voor (bloed en urine) controle
  • Geef nooit een ander medicijn samen met de pijnstillers zonder dit eerst te hebben besproken met uw dierenarts.

Kim van Dam
Dierenarts

Dierenkliniek Leusden Hamersveldseweg 74 3833 GS Leusden 033 – 494 44 88 info@dierenkliniekleusden.nl

Maandag t/m vrijdag 08:30 – 17:30 uur

Maandag, woensdag & vrijdag 19:00 – 20:00 uur

Zaterdag 09:00 – 13:00 uur

IS UW HUISDIER AL VERZEKERD?

Loading poll...