Uw kat en de dierenarts – nut en noodzaak

De voordelen van preventie: voorkomen is altijd beter dan genezen.

80% van de mensen nemen aan dat hun kat gezond is en zichzelf prima redt.
33% van de katten baasjes gaan uitsluitend naar de dierenarts als hun dier zich ziek toont. Dat is bijzonder jammer want regelmatige diergeneeskundige zorg kan veel gezondheidsklachten juist voorkomen. Of bepaalde ziekten kunnen wanneer ze in een vroeg stadium ontdekt worden gemakkelijk en met minder kosten behandeld worden met een beter (lees: langer én gelukkiger) leven als resultaat.

Voorkom pijnlijke gebitsklachten

Regelmatige tandheelkundige zorg houdt het gebit van uw kat zo lang mogelijk gezond en pijnvrij en voorkomt pijnlijke ontstekingen (die ook kunnen leiden tot ontsteking elders in het lichaam).

Voorkom ernstige ziekten

Alle katten lopen het risico op een ernstige infectieziekte. Omdat de vaccinatiegraad van katten in Nederland zo laag ligt (slechts 25%) verdwijnen ernstige ziekten als kattenziekte en niesziekte niet uit de populatie en kunnen zomaar de kop op steken. Ook katten die niet buiten komen kunnen ziek worden doordat mensen deze infecties mee brengen. Regelmatige vaccinatie helpt deze infecties voorkomen.

Voorkom parasieten

Wormen, vlooien en teken veroorzaken overlast bij de kat en vormen een potentieel gezondheidsrisico voor de mensen om hen heen.  Regelmatige behandeling voorkomt dat deze lastposten uw dier of u zelf kwaad doen.

Voorkom gewichtsproblemen

Uw dierenarts kan u helpen om voor uw dier het juiste dieet in de juiste hoeveelheid te kiezen om te voorkomen dat uw kat te dik wordt. Overgewicht is een belangrijke factor bij het ontstaan van veel ziekten zoals suikerziekte en leverproblemen. Een te dikke kat kan zijn of haar vacht niet goed verzorgen en gaat minder vaak naar de kattenbak. Het is ook niet fijn wanneer je bij het ouder worden steeds meer last van je rug of gewrichten krijgt.

Ook een vermindering van gewicht kan subtiel beginnen. Een regelmatige weging van uw kat bij de dierenarts kan een probleem al snel aan het licht brengen en leiden tot een vroege diagnose met meer mogelijkheden voor behandeling.

Voorkom gedragsproblemen

Te veel katten eindigen in een asiel vanwege afwijkend gedrag zoals het in huis plassen. Veel afwijkend gedrag kan eenvoudig worden opgelost door op tijd naar een oorzaak te gaan zoeken.

Probeer het leven van uw (oude) kat te veraangenamen!

Wanneer katten ouder worden neemt de kans op ziekten van nieren en schildklier toe. Regelmatige onderzoeken kunnen deze ziekten eerder aan het licht brengen in een stadium die therapie veel succesvoller maakt of in elk geval de ziekte kan vertragen en managen. Het is aangetoond dat katten dan langer leven (met minder klachten!).

Malou Branderhorst – Eijnthoven

Dierenkliniek Leusden Hamersveldseweg 74 3833 GS Leusden 033 – 494 44 88 info@dierenkliniekleusden.nl

Maandag t/m vrijdag 08:30 – 17:30 uur

Maandag, woensdag & vrijdag 19:00 – 20:00 uur

Zaterdag 09:00 – 13:00 uur

IS UW HUISDIER AL VERZEKERD?

Loading poll...